Beröm och utrymme för förbättringar
Nyheter
Ämnen
- Jobbsökande
- Medlemskap
- Utkomstskydd
- YTK
Vi fick återigen in nästan 20 000 svar på vår Medlemspuls. Svaren är viktiga för oss, eftersom de hjälper oss att styra och utveckla vår verksamhet. Vi vill vara den bästa a-kassan i världen för våra medlemmar!
Medlemspulsen är ett pålitligt verktyg
Vi skickar ut Medlemspulsen två gånger per år. Vi ber dig utvärdera vår verksamhet ur olika synvinklar och vi frågar dig också om aktuella frågor som rör arbetsliv, ekonomi och arbetslöshet. Vi frågar också om kundupplevelser. Resultaten hjälper oss att förstå vad som fungerar och vad som inte gör det.
Vi får in cirka 20 000 svar varje gång. På grund av den höga deltagandegraden är även journalisterna intresserade. Varje Medlemspuls resulterar vanligtvis i flera tidningsartiklar.
Goda betyg
Respondenterna gav höga betyg till olika aspekter av YTK.
Vi är särskilt glada över att vänligheten i vår service fick betyget ”A”. Vänlighet är värdefullt och gör det till exempel lättare att kommunicera och bygga upp förtroende.
De svarande ansåg att vår service är snabb och att man som medlem i YTK får valuta för pengarna. De allra flesta avsåg också att förbli medlemmar.
Kritik framfördes mot de negativa besluten om utkomststöd och lagändringar som har minskat utkomststödets storlek.
23% av de svarande ansåg att vi skickar ut för få meddelanden. På motsvarande sätt tyckte 22% att vi skickar för många meddelanden. Vi försöker komma till rätta med denna skillnad genom att förbättra riktningen på meddelandena; ett meddelande i rätt tid är bättre än en ständig störtflod av meddelanden.
69% av de tillfrågade skulle kunna tänka sig att rekommendera oss till sina vänner. Detta är en bra siffra, eftersom vår starka medlemstillväxt till stor del förklaras av att människor gärna rekommenderar oss.
Cirka 7% av de svarande var recensenter. Bland recensenterna finns många respondenter som har liten eller ingen erfarenhet av våra tjänster och som därför inte tycker att det känns rätt att rekommendera oss. Men det finns också ett missnöje med nivån och handläggningstiderna för utkomststödet.
I synnerhet får vi beröm för kundservicen, kommunikationen och tydligheten på webbplatsen.
Sysselsättningstjänster
Sedan i somras har vi också kunnat stödja våra medlemmars sysselsättning. Vi har fått öppen feedback och beröm även för detta.
Svaren på medlemspulsen tyder dock på att det fortfarande finns utrymme för förbättringar när det gäller hur attraktiva dessa tjänster är. Vi håller med om detta. För närvarande håller vi fortfarande på att bygga upp nya tjänster och har ännu inte haft tid att marknadsföra dem särskilt starkt.
Så småningom kommer detta att förändras. När du loggar in på OmaYTK har du redan tillgång till ett omfattande utbud av tjänster och nu kan du till och med hitta lediga jobb via OmaYTK. Vi fortsätter också att utveckla AI-baserad målstyrning av jobbannonser. Vi kommer att berätta mer om detta i takt med att det fortskrider.
Majoriteten av respondenterna har hittat sitt nuvarande eller senaste jobb från andra källor än jobbannonser. Detta resultat kommer att vägleda oss att utveckla tjänster för att bättre få tillgång till dessa dolda jobb också.
Så det finns alla möjliga spännande saker på gång! Tack till alla respondenter för deras värdefulla insikter och goda feedback. Vi kommer att skicka ut nästa Medlemspuls i mars nästa år. Vi ses då!