YTK ja Tampere ehkäisevät työttömyyden pitkittymistä yhteistyössä
Uutinen

YTK Työttömyyskassa ja Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelut tekevät tiivistä yhteistyötä, jonka tavoitteena on ehkäistä työttömyyden pitkittymistä ja vähentää työnhakijoille tarjottavien palvelujen päällekkäisyyksiä.
Vuoden 2024 heinäkuussa hyväksytyn lakimuutoksen myötä työttömyyskassat voivat tarjota jäsenilleen aiempaa aktiivisemmin työllistymistä tukevia palveluja, kuten työpaikkojen välittämistä sekä osaamisen ja työnhakutaitojen kehittämistä. YTK ja Tampere ovat kehittäneet yhteistyötään jo usean kuukauden ajan.
Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelujen kehityspäällikkö Sari Pirttiluoto uskoo yhteistyön YTK:n kanssa ehkäisevän työttömyyden pitkittymistä ja selkeyttävän palvelukokonaisuutta työnhakijalle:
”On tärkeää, että tiedämme millaisia palveluja YTK Työttömyyskassa tarjoaa jäsenilleen. Näin pystymme markkinoimaan palveluja sellaisille asiakkaillemme, jotka ovat YTK-kassan jäseniä. YTK-kassan palvelut ovat asiakaslähtöisiä ja vastaavat monipuolisiin palvelutarpeisiin”, Pirttiluoto kertoo.
YTK tukee jäseniään monipuolisesti
YTK Työttömyyskassa on Suomen suurin työttömyyskassa, jonka jäseneksi voi liittyä kuka tahansa riippumatta ammatista, alasta tai koulutustaustasta. Kassalla on yli 520 000 jäsentä, joista tamperelaisia on noin 22 000.
Kassan tavoitteena on tukea jäsentä työllistymisessä mahdollisimman nopeasti, mikä hyödyttää työnhakijan lisäksi kuntia ja koko yhteiskuntaa. Yhteistyö työllisyysalueiden kanssa tukee tätä tavoitetta.
”Tampereen aktiivinen ote yhteistyön rakentamisessa on erinomainen asia. Meille on tärkeintä, että jäsenemme työllistyvät nopeasti: se hyödyttää paitsi yksilöä, myös laajemmin työllisyyttä, kuntataloutta ja kansantaloutta. Työllisyysalueet ja työttömyyskassat tähtäävät samaan päämäärään. Niiden tuottamat palvelut tukevat toisiaan ja muodostavat kokonaisuuden, joka auttaa ihmisiä pääsemään takaisin työelämään”, sanoo YTK Työttömyyskassan toimitusjohtaja Auli Hänninen.
Tampereen aktiivinen ote yhteistyön rakentamisessa on erinomainen asia. Meille on tärkeintä, että jäsenemme työllistyvät nopeasti: se hyödyttää paitsi yksilöä, myös laajemmin työllisyyttä, kuntataloutta ja kansantaloutta. Työllisyysalueet ja työttömyyskassat tähtäävät samaan päämäärään. Niiden tuottamat palvelut tukevat toisiaan ja muodostavat kokonaisuuden, joka auttaa ihmisiä pääsemään takaisin työelämään, sanoo YTK Työttömyyskassan toimitusjohtaja Auli Hänninen.
Työnhakuun käytännön työkaluja ja tekoälyratkaisuja
YTK Työttömyyskassa tarjoaa jäsenilleen käytännönläheisiä palveluja työnhaun tueksi. Jäsenet voivat hyödyntää esimerkiksi työpersoonallisuusarvioita, verkkovalmennuksia ja CV-apuria työnhaun sujuvoittamiseen ja oman osaamisen tunnistamiseen.
”Suosituimpina erottuvat oman osaamisen tunnistaminen, työpersoonallisuusarvio sekä CV-apuri. Niiden vetovoima kertoo, että työnhakijat arvostavat ratkaisuja, joilla he voivat sekä sujuvoittaa työnhakuaan että lisätä itseymmärrystään”, Auli Hänninen jatkaa.
Syksyllä jäsenille on tulossa myös uusia tekoälypohjaisia työnhaun ratkaisuja. YTK kehittää yhdessä Headai-teknologiayrityksen kanssa palvelua, joka tarjoaa jäsenille räätälöityjä työpaikkaehdotuksia ja nopeuttaa työnhakua.
Yhteiskehittäminen parantaa palveluja
Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelujen palvelujohtaja Sari Oksasen mukaan yhteistyö työttömyyskassojen kanssa on osa palveluekosysteemin kehittämistä yhteisiin tavoitteisiin.
”Yhteiskehittäminen vaatii jatkuvia projekteja ja selkeää työnjakoa. On tärkeää kirkastaa säännöllisesti sekä ydintavoite että keskeiset toimet tavoitteen saavuttamiseksi. Myös innovointiin on hyvä varata aikaa arjen työn rinnalla. Näin pystymme yhdessä uudistamaan palveluja entistä kysyntälähtöisemmiksi ja vaikuttavammiksi”, lupaa Sari Oksanen.
Yhteistyön tavoitteena on varmistaa, että työnhakijat saavat juuri oikeanlaista tukea oikeaan aikaan ja löytävät työpaikan mahdollisimman nopeasti – hyödyttäen samalla yksilöä, työmarkkinoita ja koko yhteiskuntaa.